רכישת מגרש לבניית בית פרטי – מה חייבים לדעת?

שתפו:

רכישת מגרש לבניית בית פרטי
רכישת מגרש לבניית בית פרטי היא השלב הראשון בדרך לבניית בית פרטי בישראל. איכות ומאפייני הקרקע שתרכשו ייקבעו במידה רבה גם את איכות החיים העתידית שלכם. רכישה נכונה ומותאמת אישית לתקציב תוריד את עלויות פיתוח הקרקע ועלויות הבנייה בשלבים הבאים. מלבד מאפייני המגרש עצמו, יש משמעות מכרעת גם לעיר ולשכונה בה הוא ממוקם – סוג האוכלוסייה, רמת התשתיות, קיום רעש בעוצמה גבוהה ומפגעים סביבתיים אחרים, טיב הגישה למקום – ועוד. מעבר לכך, חשוב לבדוק מהם המיסים הכרוכים ברכישת הקרקע ומהן מגבלות הבנייה על פני תוכנית בניין עיר. כדאי לעמוד על טיבם של כל הפרמטרים השונים ולקבל החלטה מושכלת בהתאם לצרכים ולרצונות שלכם ביחד עם אדריכל וחברת בנייה ויזמות נדל"ן.

email

לתיאום פגישת ייעוץ

השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם!

כיצד למצוא קרקע לבנייה פרטית?
קרקעות שונות נמצאות בבעלויות שונה ומוצעות לרכישה על ידי מי שמחזיק בהן. האפשרויות הסטנדרטיות למציאת ורכישת מגרש הן:

  • קרקע בבעלות פרטית – קרקע שנמצא בבעלות של אדם פרטי מן השורה. ניתן למצוא קרקעות מסוג זה על ידי פנייה למשרדי תיווך, על ידי חיפוש בעיתונים, ברשת האינטרנט או על ידי חיפוש של שלטי "קרקע למכירה".
  • קרקע בבעלות המדינה – מנהל מקרקעי ישראל מוציא אחת לתקופה מכרזים לרכישת קרקעות, וניתן להשתתף בהם. רכישת קרקע שנמצאת בבעלות המדינה מצריכה הוצאות כלכליות נוספות, כמו למשל "דמי הסכמה".
  • קרקע מכונס נכסים – גם כונס הנכסים של משרד המשפטים מוציא מכרזים לרכישת קרקעות. יש להגיש הצעה רשמית, להשאיר ערבות בנקאית ולהגיע להיכן שהמכרז מתקיים. לרוב מי שמגיש את ההצעה הגבוהה ביותר – הוא הזוכה במגרש.

חשיבותה של רכישה נכונה
קשה להפריז בחשיבותם של מאפייני הקרקע שתרכשו בשלב הראשון של הפרויקט. רכישה נכונה יותר ופחות תשפיע באופן בל יתואר על תהליך הבנייה ועל אורח החיים העתידי שלכם. מעבר לעלות הרכישה עצמה, גם עלויות נוספות שיתווספו בהמשך יושפעו למשל מהטיפוגרפיה של המגרש – במידה ובקרקע קיים שיפוע משמעותי, תאלצו להשקיע יותר כסף בפיתוח שלה. כיווני האוויר ישפיעו על עלויות השימוש במזגן במהלך הקיץ ועל השעות שבהן יהיה נעים לשהות בגן או בחצר שמחוץ לבית. רמת הרעש במקום והסמיכות לכבישים ראשיים ישפיעו גם הן על אורח החיים ועל השקט הנפשי שלכם. סוג האוכלוסייה ישפיע על חיי הקהילה, חיי החברה ועל יחסי השכנות שלכם עם הדיירים שגרים בסמיכות. מוסדות החינוך ישפיעו על החינוך שיקבלו ילדיכם ומוסדות התרבות והאמנות ישפיעו על התרבות שכולכם תספגו.

פרמטרים לרכישת קרקע לבית פרטי
ישנה כמות אדירה של פרמטרים שכדאי לבדוק, ומרבית האנשים אינה מודעת לכולם. כדאי לזכור שבניית בית פרטי היא השקעה כלכלית גדולה לשנים רבות, ולכן לא מומלץ לפעול בפזיזות, אלא לבדוק את כל הנתונים והזוויות בקפדנות. להלן כמה מהפרמטרים העיקריים לרכישה נכונה ומתאימה של מגרש לבית פרטי:

  • טופוגרפיה – תוואי השטח של המגרש – שיפועים, צורת המגרש, הפרשי גובה ביחס לדרכי הגישה וביחס למגרשים הסמוכים. כמו כן כדאי לבדוק גם קיום אפשרי של סלעים, חול או מים בקרקע. פרמטר הטופוגרפיה הוא בעל השפעה גדולה על התכנון האדריכלי, עלויות בניית הבית ועלויות הפיתוח של הקרקע.
  • סוג האוכלוסייה – מידע הנוגע לאוכלוסייה המתגוררת באזור – הומוגניות או הטרוגניות האוכלוסייה שגרה בעיר ובפרט בשכונה, ממוצע הגילאים, סגנון ואורח החיים של התושבים, מדד סוציו-אקונומי – ועוד. עדיף לרוב לחיות בשכונה שבה אופי האנשים וגילם דומה עד כמה שאפשר לשלכם.
  • מוסדות חינוך – רמת הגנים ובתי הספר הנמצאים בקרבת מקום והמרחק שלהם מהמגרש המדובר. פרמטר חשוב להורים ולאנשים שמתכננים להפוך להורים בעתיד הקרוב.
  • מוסדות תרבות – קיום בית קולנוע, תיאטרון, מתנ"ס, מוזיאונים ומוסדות תרבות נוספים בעיר או בשכונה. פרמטר חשוב לאנשים רבים שאוהבים לצאת לבלות ולספוג תרבות ואמנות.
  • כיווני אוויר – באיזה חלק מהיום יתרכזו קרני השמש בחלקים השונים של הבית – חצר, סלון, כניסה – וכו'. פרמטר חשוב לצרכים תכנוניים.
  • תחבורה ותחבורה ציבורית – קלות דרכי הגישה לעיר ולשכונה. איכות ותדירות התחבורה הציבורית. האם קיימים צפיפות תחבורתית ופקקי תנועה באזור? הנושא התחבורתי הוא בעל חשיבות רבה לרוב האזרחים בישראל ומשפיע על האורח החיים בדרכים שונות.
  • איזורים ירוקים – פארקים וגנים ירוקים שניתן לטייל בהם ורמת ההשקעה הכללית בטבע שבאזור, בין אם טבעי או מלאכותי. טבע ואזורים ירוקים מעלים את רמת החיים, משרים שקט נפשי מבורך ואפשרות לקבל הפוגה מהשגרה הלוחצת.
  • מפגעים סביבתיים – מדדי זיהום אוויר, מדדי רעש מפעילות של השכנים ומכבישים סמוכים ובפרט ממשאיות ואוטובוסים שנוסעים בקרבת מקום. פרמטר חשוב לכל אדם, ובפרט למי שמעוניינים לשהות בסביבה שקטה ונעימה.
  • תוכניות עירוניות – האם העירייה עתידה להשקיע בתשתיות, בחינוך, בתרבות ובמוסדות עירוניים שונים?
  • מגבלות והיתרי בנייהראו התייחסות בנפרד.

לדעת מה רוכשים
לפני שמגישים הצעה לרכישת המגרש, חשוב מאוד לחצוב כמה שיותר מידע לגביו, לרבות מידע שאי אפשר לראות בשטח, אלא רק מאחורי הקלעים. יש לפנות לוועדה המקומית לתכנון ובניה ולבדוק את תוכנית בניין עיר (תב"ע). באופן זה תוכלו לקבל מידע חיוני בנוגע לפרטים הבאים:

  • זהות בעלי המגרש – האם הוא בבעלות פרטית או בבעלות מנהל מקרקעי ישראל?
  • האם קיימים עיקולים או שעבודים על הקרקע?
  • מהו גובה האגרות, המיסים וההיטלים שיש לשלם על מנת לבנות על המגרש?
  • אחוזי בנייה – בכמה מ"ר מהמגרש תוכלו לבנות בפועל?
  • במידה וקיים מבנה בקרקע, האם הוא בעל היתר עדכני והאם הוא עומד בתנאי ההיתר או שהוא חורג ממנו?
  • מה מותר לבנות על המגרש – סוג הגג, חניה מקורה, מרתף, בריכת שחייה, כמות קומות והגבלים אפשריים נוספים.
  • קיום אפשרי של תגליות ארכיאולוגית במגרש ומה ההשלכות של כך לגביכם.

טיפים לרכישת קרקע מתאימה

  • מומלץ להגיע בשעות היום הסואנות, באמצע השבוע, על מנת להתרשם מהחיים באזור כמו שהם מתנהלים בשגרה.
  • מומלץ לתעד את הסביבה על שלל מאפייניה על מנת לשקול את רכישתה בהמשך כשבידיכם כמה שיותר מידע חשוב ורלוונטי.
  • מומלץ לבדוק מספר מגרשים שונים לפני שמקבלים החלטה, לערוך סדר עדיפויות ולשקול את כל הפרמטרים החשובים לכם.
  • מומלץ להגיע למקום גם עם איש מקצוע, כגון אדריכל, על מנת שיוכל להתרשם בעצמו ולספק לכם חוות דעת מקצועית, לרבות תובנות חשובות ופרספקטיבה שייחודית רק לו בתור בעל ידע וניסיון.
  • מומלץ לבדוק באופן מדויק מי בעל הקרקע, מהן העלויות הכרוכות ברכישתה ומה בדיוק ניתן לבנות עליה מבחינת תכנית תב"ע והוועדה המקומית לתכנון ובניה.

רכישת קרקע לבניית בית פרטי עם חברת פרובונה – יזמות בנייה ושיווק נדל"ן
חברת פרובונה מובילה את הלקוחות שלה יד ביד בדרך להגשמת החלום לבניית בית פרטי בישראל. אנו מספקים ללקוח את כל השירותים לו הוא זקוק, לרבות השלב הראשוני והחשוב של איתור קרקע לבנייה פרטית. אנו מוצאים מגרש שמותאם ליזמות נדל"ן ולצורכי הלקוח, כפי שהוגדרו מראש ובהתאם למסגרת התקציב שלו, מנהלים מו"מ ישיר מול המוכר או בעל המגרש, מבצעים בדיקות קפדניות של התכנון העתידי של המגרש בכל הנוגע לזכויות בניה, רישום בטאבו ונתוני תוכנית תב"ע, מטפלים בניירת ובתשלום מיסוי והיטלים ושולחים מודד מוסמך למדידת הקרקע המיועדת. אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר להתנעת תהליך פורה שמסתיים בבית פרטי נפלא משלכם.

שתפו:

מאמרים נוספים

שלחו לנו הודעה

הטופס נשלח בהצלחה!

נציג יחזור אלייך בקרוב

למידע נוסף ממנהל מכירות

צרו איתנו קשר לקבלת הצעת מחיר

דילוג לתוכן