תכנון בית פרטי – כל מה שצריך לדעת

שתפו:

תכנון בית פרטי מ-א' ועד ת' – פירוט כל השלבים שבתהליך
תכנון בית פרטי הוא תהליך רב שלבי ועמוס בתוכן ובפרטים, ועל מרביתו אמון האדריכל של הפרויקט. תכנון אדריכלי נכון הוא בעל חשיבות מכרעת. הוא יאפשר ייעול וזירוז של כל תהליך הבנייה, ימנע טעויות אשר יגרמו לעיכובים שונים בדרך, ייתן מענה הולם לדרישות, רצונות וצורכי הלקוח וימקסם את התקציב עד תום. תכנון אדריכלי מוצלח הוא נקודת ההשקה בה כל הצדדים יוצאים מסופקים ומרוצים – גם הרשויות השונות וגם בעלי הבית העתידי. לרוב הוא אורך מספר חודשים טובים, ובהחלט כדאי לקחת את הזמן ולא לקחת החלטות מתוך חיפזון. תכנון אדריכלי מספק מענה לשאלות רבות וקובע למעשה כיצד יראה הבית מבחינה עיצובית, כיצד הוא יחולק מבחינת התכנון הפנימי, מה יהיה גודל החדרים, איך תראה הגינה, כיצד יוכלו יושבי הבית לנצל אותו בצורה האולטימטיבית – ועוד אינספור שאלות חשובות בנושאים שונים.

שלב 1: בירור המצב מכל הכיוונים
אדריכל חייב לנקוט במספר צעדים על מנת להתחיל את תכנון הפרויקט ברגל ימין. עליו להגיע למגרש עליו עתיד להיבנות הבית הפרטי, לבחון את תנאי השטח ולתעד אותם. התכנון האדריכלי מותאם כמובן למיקום מסוים והוא תלוי בו. יש להתייחס לכיווני האוויר, לטופוגרפיה ואף למבנים האחרים שקיימים בסביבה. ללא הפרטים הללו ופרטים נוספים, התכנון הפונקציונאלי והתכנון העיצובי לא יוכלו להתבצע באופן מדויק.
לאחר בירור המצב בשטח, יש לדלות מהרשויות מספר נתונים ומסמכים רלוונטיים. יש לבדוק היתרי בנייה קודמים למגרש המדובר והאם קיים היתר בנייה עדכני בשלב זה. מעבר לכך, יש להמציא מסמך בשם תוכנית בניין עיר (תב"ע), אשר מסדיר את השימוש בקרקע, ודרכו ניתן להבין מה מותר ומה אסור לעשות ומהן המגבלות התכנוניות הקיימות. נתוני התב"ע יאפשרו לאדריכל לפעול בגבולות הלגיטימיים ולהימנע מטעויות שיגררו עיכובים ובזבוזי זמן מיותרים.

email

לתיאום פגישת ייעוץ

השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם!

שלב 2: פגישת היכרות עם הלקוח והכנת פרוגרמהתכנון בית פרטי
פגישת ההיכרות נועדה על מנת לתת לבעלי הבית העתידי את ההזדמנות החשובה להסביר לאדריכל בדיוק מה הם רוצים וצריכים ולמה הם מייחלים בכל הקשור לבניית הבית הפרטי שלהם. הבית הזה הוא תמצית החלום של בעליו – תכנון הבית נותן ביטוי מוחשי לכל המאווים והרצונות שלהם, לרבות הטעם האישי וסגנון אורח החיים שלהם. פגישת ההיכרות נועדה על מנת לערוך תיאום ציפיות מעמיק בין הצדדים, ובמהלכה יינתן מענה לשאלות כגון אלו:

  • מהו מספר הנפשות שיתגוררו בבית?
  • מהם תחומי העניין של בני המשפחה?
  • האם אחד מהדיירים עובד מהבית?
  • מה מייחד את אורח החיים של המשפחה?
  • כמה חדרי שינה יהיו בבית?
  • האם יש צורך בחלל ייחודי?
  • מה הם הרגלי האירוח של אנשים אחרים בבית?
  • כיצד תתבצע החלוקה לקומות?
  • מה יהיה הקשר בין הגינה לבית?
  • מהו סגנון החלונות וגודלם?
  • שאלות נוספות הקשורות לגמר, חיפויים, סגנון עיצוב הבית ושיטת הבניה המועדפת.

שלב 3: סקיצות ראשוניות – הפרויקט מתחיל לקרום עור וגידים
זהו השלב שבו האדריכל ניגש למלאכת התכנון בפועל. זהו שלב של סיעור מוחין, דיוק ויצירתיות. האדריכל משלב בין הרצונות והצרכים של הלקוח, כפי שהוגדרו על ידו בפרוגרמה, לבין התקציב שהוגדר מראש, תנאי השטח והפוטנציאל שלהם ומגבלות הבנייה המפורטות בתב"ע. האדריכל משקיע מחשבה רבה בעריכת הסקיצות, ולכן אין להאיץ בו, אלא לאפשר לו לפעול באופן האידיאלי. כאמור, לתכנון אדריכלי מדויק יש חשיבות אדירה במארג הכולל. לא כל יום בונים בית פרטי, אז כאשר עושים זאת, עושים את זה באופן הטוב ביותר.
הסקיצות כוללות מפרט טכני ותכנית חזיתות ומתייחסות הן לעיצוב החיצוני והן לעיצוב הפנים. הן מתייחסות גם לאלמנטים כגון נקודות חשמל, ריצוף, אינסטלציה, בניה חיצונית, מרפסות – ועוד. הן מהוות שרטוט דו מימדי שמראה לבעלי הבית כיצד הוא יחולק מבפנים. מלבד הסקיצות הדו מימדיות, האדריכל יעמול גם על הכנה של מודל תלת מימדי מרשים וממוחשב אשר יציג את המבנה באופן ברור, חי ואמיתי יותר, הן מבפנים והן מבחוץ, כך שבעלי הבית יקבלו מושג טוב לגבי התוצר הסופי. את כל הסקיצות וההמחשות בעלי הבית צריכים לאשר לפני שמתקדמים לשלב הבא – הכנת מסמך הגרמושקה והוצאת היתר בנייה.

שלב 4: הכנת הגרמושקה וקבלת היתר בנייה
כעת התכנון האדריכלי מגיע לשלב הסופי שלו, בו האדריכל מכין את התוכנית האדריכלית המפורטת והמלאה. את התוכנית, ביחד עם מפת מדידה מטעם מודד מוסמך, מספר אישורים מרשויות וגופים מוסמכים וחתימות של כל המתכננים והאחראיים על הפרויקט יש לאגד במסמך הגרמושקה, הנדרש להוצאת היתר בנייה רשמי. ברגע שהיתר הבנייה מתקבל בהצלחה, שלבי הבנייה יכולים בשעה טובה לצאת לדרך.

פיקוח אדריכלי עליון בהמשך התהליך
פעמים רבות האדריכל ימשיך לפקח פיקוח עליון על תהליך בניית בית פרטי, גם לאחר ששלב התכנון האדריכלי הסתיים. הוא ידאג שהבנייה והגמר מבוצעים בהתאם לתכנון המקורי ושהם שומרים על נאמנות מלאה למקור. הוא ייתן הנחיות למנהל העבודה, יערוך ביקורת במהלך שלבי הבנייה העיקריים ובעת סיומם ויטפל בהשלמת הטפסים הרלוונטיים כגון טופס 4. אדריכל מיומן ידאג לתכנון אדריכלי מדויק וידאג שהוא אכן מתבצע בפועל, כך שהפרויקט כולו יושלם באופן הטוב, המהיר והמוצלח ביותר.

הצד הקריאייטיבי של האדריכלות תכנון בית פרטי
תכנון אדריכלי מוצלח של בית פרטי הוא כזה שעונה על הצרכים והרצונות של הלקוח מבלי לחרוג מהתקציב, מבלי לחרוג ממגבלות התב"ע ובהתאם לתנאי השטח הקיימים במגרש. מעבר לכך, וודאי שהציפייה היא ליצירתיות ומקוריות בעיצוב וחשיבה מחוץ לקופסא. לאדריכל טוב יש טביעת אצבע ברורה בכל עבודה. אדריכל טוב יודע לפעול באופן יצירתי גם בתוך מסגרת הגבולות הקיימים ואינו עובד בצורה אוטומטית, אלא מתייחס לכל פרויקט כנפרד לחלוטין מכל עבודה אחרת שביצע בעבר. עבורו כל פרויקט הוא דף חלק, כל עיצוב הוא מקורי, רענן, עומד בפני עצמו ובולט לטובה בנוף. באופן זה התוצאה הסופית היא גם פונקציונאלית וחכמה וגם אסתטית ויפה.

תכנון אדריכלי יצירתי ומדויק עם חברת פרובונה – יזמות בנייה ושיווק נדל"ן
עבודה עם חברת פרובונה תבטיח לכם את כל השירותים הדרושים לתכנון ובניית בית פרטי תחת קורת גג אחת. כך תרוויחו זמן, תחסכו במאמצים רבים וגם תיהנו מיתרון תקציבי ותכנוני נוסף – כאשר מי שמתכנן הוא גם מי שבונה, קיימת סינרגיה בין הגורמים השונים המעורבים בתהליך והסיכוי לחריגה מהתקציב נמוך מאוד עד לא קיים. באופן זה לא נוצר מצב שבו יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל והחוליות בשרשרת עובדות בהרמוניה. תכנון הפרויקט יערך על הצד הטוב ביותר ולא תאופשר השתוללות מיותרת בתקציב. פנו אלינו כעת ונתחיל בתהליך שמסתיים בבית פרטי מוצלח, מותאם אישית, בעל עיצוב יצירתי וכזה שימקסם את התקציב שלכם עד תום.

שתפו:

מאמרים נוספים

שלחו לנו הודעה

הטופס נשלח בהצלחה!

נציג יחזור אלייך בקרוב

למידע נוסף ממנהל מכירות

צרו איתנו קשר לקבלת הצעת מחיר

דילוג לתוכן